Program terapii Si
Strona główna | Oferta | Zajęcia dodatkowe | Program terapii Si
PROGRAM TERAPII INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
OPRACOWAŁA: mgr Agnieszka Chmielewska- terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju, TERAPEUTA SI.
METODA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ jest kompleksową metodą terapeutyczną stosowaną w terapii dzieci z opóźnieniami w rozwoju psychoruchowym i trudnościami w nauce szkolnej. Jej twórczynią jest amerykanka Jean Ayres (psycholog kliniczny, terapeuta zajęciowy i pedagog specjalny), która wykazała znaczenie trzech podstawowych systemów: dotykowego, przedsionkowego, propriocepcji w procesie prawidłowego rozwoju dziecka. W Polsce metoda ta pojawiła się w latach 90- tych. Do diagnozy zaburzeń SI służą opracowane przez J. Ayres następujące metody: Kliniczna Obserwacja oraz Południowo – Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej.
Integracja sensoryczna SI , jest procesem neurologicznym przetwarzania w mózgu informacji odbieranych przez zmysły z naszego ciała oraz otoczenia w celu wykorzystania ich w codziennym życiu do celowego działania. Nieprawidłowości tego procesu objawiają się występowaniem specyficznych problemów i nazywane są zaburzeniami procesów integracji sensorycznej – zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Trudności w przetwarzaniu sensorycznych wrażeń zmysłowych mogą dotyczyć: – zaburzenia modulacji sensorycznej( nadmierna reaktywność, obniżona reaktywność, poszukiwanie sensoryczne), – zaburzenia dyskryminacji, – zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym ( zaburzenia posturalne, dyspraksja).
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego wpływają negatywnie na wiele obszarów funkcjonowania dziecka. Opóźniają kształtowanie zdolności komunikacyjnych, rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny.
Zaburzenia procesów integracji sensorycznej w czystej postaci występują u dzieci z prawidłowym rozwojem intelektualnym, w innych przypadkach takich jak : deficyt uwagi (ADD) , zespół nadpobudliwości psychoruchowej ( ADHD), zespoły uwarunkowane genetycznie, są zaburzeniami współistniejącymi.
Zadaniem terapii integracji sensorycznej jest dostarczanie dziecku podczas jego aktywności ruchowej, kontrolowanej przez terapeutę ilości i jakości bodźców sensorycznych wywołujących w konsekwencji poprawę przetwarzania sensorycznego dziecka . Stosowane ćwiczenia zawsze powinny być dobrane do aktualnych możliwości psychoruchowych dziecka. Podczas terapii nie uczy się wykonywania konkretnych czynności, lecz przez nowe wzorce ruchowe powoduje się właściwe przetwarzanie informacji sensorycznych.
CELE OGÓLNE
- Ocena rozwoju procesów sensomotorycznych dziecka.
- Stymulacja bazowych systemów sensorycznych w kierunku normalizacji procesów rejestracji, i przetwarzania bodźców wejściowych, poprzez aktywności powodujące powstanie coraz bardziej złożonych reakcji adaptacyjnych.
- Stymulacja układu nerwowego i innych układów w celu pokonywania trudności edukacyjnych.
- Wspieranie rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej poprzez zabawy ruchowe.
- Wspomaganie dziecka w jego własnym dążeniu do samorozwoju.
- Współpraca z rodzicami.
- Re – diagnoza po kilkumiesięcznej terapii.
Określenie celów jest niezbędnym elementem każdej terapii. Cele ogólne wyznaczają kierunek podejmowanym działaniom i określają ich rezultaty; natomiast cele szczegółowe – przedstawiają niezbędne do pokonania etapy, które w konsekwencji mają doprowadzić do uzyskania zamierzonych efektów.
1. OCENA ROZWOJU PROCESÓW SENSOMOTORYCZNYCH
Aby postawić prawidłową diagnozę rozwoju procesów sensomotorycznych i precyzyjnie rozpoznać i określić stopień i rodzaj zaburzeń zmysłów, odczytywać potrzeby, wychodzić im naprzeciw i podejmować właściwe działania terapeutyczne, każde dziecko powinno być wnikliwie obserwowane. Przed rozpoczęciem pracy z dziećmi mającymi problemy z zakresu integracji sensorycznej konieczna jest rozmowa z rodzicami lub opiekunami. Rodzice lub opiekunowie są najlepszymi obserwatorami dziecka. Zwykle oni pierwsi zauważają pojawiające się problemy rozwojowe, gdyż obserwują dziecko w różnych sytuacjach codziennych. To oni przekazują swoje obawy lekarzowi lub terapeucie, ułatwiając nie tylko rozpoznanie – wypełniając Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego dziecka – lecz także znalezienie odpowiedzi na wiele pytań, co pomaga w ustaleniu toku postępowania i planu terapii.
CELE SZCZEGÓŁOWE
STREFA DZIAŁANIA
CELE TERAPEUTYCZNE
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA
Obserwacja dzieci w grupach podczas swobodnej aktywności.
Ocena w zakresie Interakcji społecznych, zachowania i motoryki.
Wyłonienie dzieci z objawami zaburzenia procesów przetwarzania sensorycznego
Obserwacja
Przeprowadzenie zadań Obserwacji Klinicznej i wybranych Testów Południowo – kalifornijskich
Ocena reaktywności na bodźce: przedsionkowe, proprioceptywne i dotykowe
Ustalenie problemów dziecka w procesach przetwarzania sensorycznego .
Przygotowanie sprzętu i pomocy oraz przeprowadzenie zadań .
Wypełnienie Kwestionariusza Sensomotorycznego
( w załączeniu) przez wychowawców i rodziców, oraz zapoznanie się z informacjami i porównanie ich z uzyskanymi wynikami badań.
Analiza zachowania dziecka w grupie rówieśniczej oraz w domu rodzinnym na podstawie informacji z kwestionariusza.
Określenie profilu sensomotorycznego.
Przygotowanie Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego.
Diagnoza
Podsumowanie i połączenie wszystkich informacji (obserwacje, testy, kwestionariusz)
Ustalenie założeń terapii, oraz przekazanie wniosków wychowawcom i rodzicom.
Opracowanie i omówienie diagnozy.
2. STYMULACJA UKŁADÓW I SYSTEMÓW BAZOWYCH
Nasze prawidłowe funkcjonowanie oparte jest na informacjach, które dostarczają nam zmysły. Zmysły odbierają informacje w postaci bodźców zewnętrznych, jak i wewnętrznych z naszego organizmu. Każdy nasz ruch i jakieś działanie jest źródłem wrażeń zmysłowych. Im ważniejsza jest czynność, tym z większej liczby zmysłów korzystamy ( konwergencja).
Do prawidłowego kształtowania się integracji sensorycznej największe znaczenie mają trzy bazowe układy zmysłowe: układ przedsionkowy, układ proprioceptywny, układ dotykowy.
UKŁAD PRZEDSIONKOWY: jest podstawowym zmysłem rozwijającym się jeszcze w okresie płodowym. Receptory wrażeń przedsionkowych znajdują się w uchu wewnętrznym. Układ przedsionkowy odpowiada za: 1. Kontrolowanie ruchów liniowych ( góra, dół, na boki) i rotacyjnych wykonywanych przez człowieka. 2. Odbieranie informacji związanych z działaniem siły grawitacji. 3. Orientację w położeniu ciała w stosunku do powierzchni Ziemi. 4. Informowanie ( OUN ) o położeniu głowy w stosunku do szyi i reszty ciała oraz do otaczającej przestrzeni. 5. Podtrzymywanie prawidłowego napięcia mięśniowego. 6. Wyzwalanie odruchów niezbędnych do utrzymania ciała w spoczynku. 7. Wyzwalanie odruchów ocznych i koordynacji pracy obu oczu. 8. Utrzymanie stałego pola widzenia podczas ruchów głowy. 9. Poczucie bezpieczeństwa grawitacyjnego. 10. Rozwój mowy.
UKŁAD PROPRIOCEPTYWNY: to najwcześniej rozwijający i dojrzewający system zmysłowy. Jego receptory znajdują się głównie we wszystkich mięśniach i skórze, ale także w stawach, więzadłach, ścięgnach i tkance łącznej. Układ proprioceptywn odpowiada za: 1. Poczucie obecności ciała, odczuwania ciężaru ciała i poszczególnych jego części w przestrzeni. 2. Wytwarzanie odruchów prostowania i równowagi, które kształtują prawidłową motorykę i przyczyniają się do przeciwdziałania sile grawitacji. 3. Poruszanie częściami ciała bez udziału wzroku. 4. Wykonywanie swobodnych, precyzyjnych ruchów. 5. Percepcję ułożenia narządów jamy ustnej podczas mówienia. 6. Wytworzenie somatognozji. 7. Wykształcanie lateralizacji.
UKŁAD DOTYKOWY: rozwija się bardzo wcześnie bo około piątego, szóstego tygodnia po poczęciu. Informacje dotykowe trafiają do nas przez receptory znajdujące się w naszej skórze od głowy do palców u stóp. Układ ten ma wpływ na: 1. Poznawanie własnego ciała. 2. Wczesne poznawanie przedmiotów. 3. Różnicowanie bodźców dotykowych. 4. Rozwój emocjonalny.
SCHEMAT CIAŁA ( SOMATOGNOZJA)- to inaczej zdolność czucia ciała, ruchów przez nie wykonywanych i zajmowanej przez nie przestrzeni oraz przynależność wszystkich jego części do całości. Dzięki prawidłowemu rozwojowi schematu ciała dziecko w wieku przedszkolnym opanowuje wszystkie pojęcia odnoszące się do jego budowy, ruchów w przestrzeni. Są to umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesów w procesie uczenia się.
Ważnym symptomem mówiącym o prawidłowym rozwoju centralnego układu nerwowego dziecka są odruchy pierwotne. Odruchy pierwotne to automatyczne reakcje inicjowane w rdzeniu kręgowym i odbywające się bez udziału wyższych ośrodków mózgowych. Są one aktywne przez określony czas a następnie ulegają wygaśnięciu albo przechodzą pod kontrolę wyższych ośrodków mózgowych. Integracja odruchów pierwotnych powinna nastąpić do końca pierwszego, najpóźniej do drugiego roku życia. Gdy to nastąpi w ich miejsce pojawia się następna grupa tak zwana grupa reakcji odruchowych, później zostają one podporządkowane reakcją prostowania i równowagi. Do najważniejszych reakcji odruchowych w istotny sposób wpływających na prawidłowe funkcjonowanie dziecka należą: Toniczny Odruch Błędnikowy (TOB), Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny (STOS), Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny (ATOS), Moro.
CELE SZCZEGÓŁOWE | STREFA DZIAŁANIA | CELE TERAPEUTYCZNE | PRZYKŁADOWE AKTYWNOŚCI |
Reakcje odruchowe | Reakcje odruchowe:TOB, ATOS, STOS | Zintegrowanie reakcji odruchowych: TOB, ATOS, STOS | TOB ćwiczenia: PW- leżenie przodem:
PW – leżenie tyłem:
ATOS ćwiczenia:
STOS ćwiczenia:
|
układ przedsionkowy: |
Kontrola oraz czucie ciała jego ruchów i pozycji w jakiej się znajduje. |
Wzmacnianie napięcia posturalnego poprzez zmianę i wytrzymanie pozycji w trakcie aktywności pobudzających układ przedsionkowy. | ĆWICZENIA I ZABAWY:
|
Układ dotykowy | Czucie powierzchowne | Normalizacja działania układu dotykowego | ĆWICZENIA I ZABAWY:
|
Układ proprioceptywny | Świadomość ruchu
| Sprawne poruszanie się, wykonywanie czynności ruchowych bez kontroli wzroku, somatognozja | ĆWICZENIA I ZABAWY:
|
Układ ruchu | Dyspraksja rozwojowa, duża motoryka | Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności, reakcje równoważne, planowanie ruchu | ZABAWY I ĆWICZENIA:
|
3. STYMULACJA UKŁADU NERWOWEGO I INNYCH UKŁADÓW W CELU POKONYWANIA TRUDNOŚCI EDUKACYJNYCH.
Dzieci z zaburzoną integracją sensoryczną wchodząc w wiek szkolny są nadal mniej „zgrabne” ruchowo, mogą nadal mieć trudności z ubieraniem się, źle trzymają ołówek, nieprawidłowo siedzą przy stole. Gorzej od innych rysują i piszą, szybciej się męczą, szczególnie przy wykonywaniu zadań precyzyjnych. Inne mają problem w nauce czytania, czytają wolniej, gubią linie, w której czytały. Mają trudności z przepisywaniem z tablicy, gubią litery, opuszczają wyrazy. Dlatego bardzo ważna jest w okresie przedszkolnym terapia integracji sensorycznej stymulująca układ nerwowy oraz inne układy przygotowując dziecko do zadań edukacyjnych.
Cele szczegółowe | Strefa działania | Cele terapeutyczne | Przykładowe aktywności |
Układ słuchowy | Słuch fizyczny, słuch fonemowy, pamięć Słuchowa | Umiejętność różnicowania dźwięków ustalania ich kolejności i zapamiętywania. | ZABAWY I ĆWICZENIA:
|
Zmysł wzroku | Ruchy gałek ocznych, widzenie obuoczne | Rozpoznawanie kształtów, rozróżnianie barw, umiejętność oceniania odległości położenia obiektów od oka, właściwa ocena kierunku padania światła. | ZABAWY I ĆWICZENIA:
|
Mała motoryka i grafomotoryka | Napięcie mięśniowe w obrębie dłoni i palców, koordynacja wzrokowo-ruchowa | Regulacja napięcia w obrębie dłoni i palców i rozwijanie koordynacji | ZABAWY I ĆWICZENIA:
|
4. WSPIERANIE ROZWOJU KOMUNIKACJI WERBALNEJ I NIEWERBALNEJ POPRZEZ ZABAWY RUCHOWE.
Procesy integracji sensorycznej przebiegają w ośrodkowym układzie nerwowym na różnych poziomach. Na niższym poziomie o.u.n, czyli w pniu mózgu, rdzeniu przedłużonym, tworze siatkowatym i móżdżku odbierane są informacje wielozmysłowe. Od właściwego funkcjonowania tych struktur zależy prawidłowy rozwój ośrodków korowych odpowiedzialnych głównie za funkcje wzrokowe, słuchowe i mowę. Prawidłowe ich działanie stanowi podstawę procesów rozwoju i uczenia się. Rozwój procesów integracji sensorycznej nie odbywa się od razu lecz na czterech poziomach i ma charakter sekwencyjny. Mowa czynna jest końcowym produktem integracji sensorycznej i kształtuje się ostatecznie na ostatnim czwartym poziomie. Równie ważnym elementem komunikacji, a co za tym idzie relacji społecznych jest komunikacja niewerbalna.
CELE SZCZEGÓŁOWE | STREFA DZIAŁANIA | CELE TERAPEUTYCZNE | PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA |
Stymulacja sfery oralno- twarzowej | Mięśnie twarzy, uszy, staw żuchwowo- skroniowy. | Poprawa reaktywności |
|
Usprawnienie aparatu artykulacyjnego | Narządy artykulacyjne: język, wargi, żuchwa, podniebienie miękkie. | Usprawnienie ruchomości i poprawa napięcia mięśniowego | ZABAWY I ĆWICZENIA:
|
Ćwiczenia oddechowe bierne i czynne | Układ oddechowy | Prawidłowy oddech- spokojny, głęboki i prawidłowy tor oddechowy. |
|
Komunikacja niewerbalna | Mapa ciała, interakcje społeczne, emocje. | Czucie własnego ciała, współdziałanie poprzez ruch przekazywanie i odbieranie emocji |
|
5. WSPOMAGANIE DZIECKA W JEGO WŁASNYM DĄŻENIU DO SAMOROZWOJU
Terapia SI pomaga dziecku przetwarzać bodźce zmysłowe tak aby stanowiły uporządkowaną całość. Kiedy dziecko aktywnie angażuje się w dane zadanie, które zapewnia intensywność, odpowiednią długość trwania i jakość wrażeń sensorycznych w układzie nerwowym wówczas jego zachowanie adaptacyjne się poprawia. Zachowanie adaptacyjne prowadzi z kolei do lepszego przetwarzania sensorycznego. W wyniku tego poprawia się percepcja, uczenie się, kompetencje i pewność siebie. Terapia wspiera emocjonalne samopoczucie dziecka, pozwala opanować umiejętność wchodzenia w interakcje społeczne, a także umożliwia nabywanie umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania tego, co potrzebuje albo czego pragnie. Osiągamy to poprzez pozytywną atmosferę na zajęciach, powstanie więzi emocjonalnej między dzieckiem a terapeutą, odpowiedni dobór zadań na miarę możliwości dziecka, wydłużaniu ich trwania oraz stopniowego włączania dziecka do coraz bardziej skomplikowanych form aktywności wymagających własnej inicjatywy i kreatywności.
6. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice powinni być włączeni do następujących działań:
– współpraca z terapeutą przy opracowaniu indywidualnego planu dla swojego dziecka,
– ustalanie zadań do realizacji w domu i rozliczanie się z nich,
– odbieranie i ustosunkowywanie się do informacji o postępach i trudnościach dziecka.